Ik ga iets doen wat bij mij schuurt: tips geven voor effectief pijnmanagement.
Marketingprofessionals zweren erbij. Want als je tips gratis weggeeft, dan komen klanten meer halen. Bovendien behoort het woord ‘Tips’ tot de meest gezochte woorden in online zoekmachines. Nieuwsgierig als ik ben, ging ik op zoek naar een onderzoek dat dit onderbouwt. Maar als je googled op ‘tips’ dan raak je echt verdwaald in de tips-jungle.
Ik weet nu wel waar ik moet overnachten voor een duurzame stedentrip naar Amsterdam of dat mijn frustratie als ik een nieuwe taal leer heel normaal is, zeker voor mij als techneut.
En daarbij…weet je na een tip hoe het moet? Nee. Genoeg argumenten om geen tips over pijnmanagement te geven.
Daarbij geef ik al mijn kennis al weg. Het is open source. Alles wat ik weet, staat in mijn boek. Je kunt de methode hier downloaden. En als je je inschrijft voor mijn overpijnzingen, dan krijg je maandelijks mijn inzichten en ervaringen in je mailbox.
En toch krijg je ze van me… Juist omdat het schuurt en er eigenlijk geen logica achter zit. En vooral omdat het mooie ingangen zijn voor een goed gesprek. Want praten over pijn is niets anders dan praten over wat belangrijk is. En daarmee komt pijn op de agenda! Laat dat nou mijn missie zijn 😉
Tips
- Verander je visie op pijn. Het is onlosmakelijk verbonden met zowel werk als privé. Ga het zien als een waardevolle bron van informatie.
- Ga niet gelijk in op het gedrag. Dat is de reactie op de pijn. Probeer eens door te vragen op de oorzaak. Weet dat er maar twee soorten pijn zijn: verlies of onvervuld verlangen. Vraag eens welke het is.
- Gun jezelf een stuk daderschap. De boosdoener zijn hoort ook bij (in)formeel leiderschap. Knopen doorhakken en zure appels aanpakken in het hier en nu is nodig voor de (midden) lange termijn.
- Maak de reden van de pijn scherp: legitimeer. Een regisseur kan en mag hard zijn in het repetitie lokaal. Dan moet het voor de productie. En wordt het geaccepteerd.
- Leg, voordat je de boodschapper bent, uit hoe mensen reageren op pijn. Onder andere dat we van nature willen mijden, er liever niet over praten of juist snel een knoop willen doorhakken. Dat we de boodschapper verantwoordelijk maken voor de oplossing. Het delen van deze inzichten, helpt om het gesprek bij te sturen als dit gedrag het gesprek stagneert.
- Onderzoek in rustige tijden de persoonlijke triggers. Wat zou jou echt pijn doen? Wanneer je dat weet, heb je gelijk zicht op de terreinen waar bij verandering / crisis de pijn gemeden gaat worden.
- Weet dat mensen makkelijker meeleven met individuele dan collectieve pijn. Daarom voelt dat persoonlijke confronterende gesprek lastiger dan een besluit nemen dat positief kan uitpakken voor collectieve pijn in het team. Gebruik deze kennis als houvast: Take one for the team.